Dagens recept!



Mandel flarn med bär!

Antal portioner: 35
Ingredienser
100 g sötmandel
100 g smör, rumstempererat
1 dl strösocker
2 msk honung
1 msk mjölk
1 msk vispgrädde
2.5 msk vetemjöl
Smörkräm
125 g smör, rumsvarmt
1 st äggula
1.5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
Antal portioner: 35
Ingredienser
100 g sötmandel
100 g smör, rumstempererat
1 dl strösocker
2 msk honung
1 msk mjölk
1 msk vispgrädde
2.5 msk vetemjöl
Smörkräm
125 g smör, rumsvarmt
1 st äggula
1.5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker



Gör så här
1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Hacka sötmandeln fint, men låt några vara i lite grövre bitar.
3. Lägg alla ingredienser utom mandeln i en kastrull.
4. Sjud 1–2 minuter under omrörning (den ska inte koka).
5. Rör ner mandelhacket.
6. Klicka ut ca 35 klickar mycket glest på bakplåtspappersklädda plåtar.
7. Grädda mitt i ugnen, 5–6 minuter tills de fått ljusbrun färg. Passa dem noga!
8. Smörkräm
Rör ihop florsocker, vaniljsocker och smör i en kastrull på medelvärme. Tillsätt sedan äggulan och rör slätt.
9. Korgar
När flarnen tagits ut ur ugnen får de svalna i en eller ett par minuter tills de precis går att lyfta av från plåten med hjälp av en stekspade eller palett.
10. Lägg dem på den kupiga undersidan av en muffinsplåt, eller på upp och nervända glas. Forma dem försiktigt, de stelnar jättefort!
11. Fyll korgarna med glass och bär.
12. Man kan även lägga dem att stelna över en kavel eller flaska så att de blir böjda. Eller som på gammaldags bageri försiktigt forma dem till rullar när de vilat några sekunder på kaveln.
13. Låt stelna och spritsa sedan i smörkräm.
14. Ställ kallt.


Recept från recept.nu

ulrika

2011-10-02 - 18:29:21
fan vad gott det där såg ut!

Ina

2011-10-02 - 18:31:04
Haha bra svenska : ''jag mår med bra'' haha gullunge :') <3

Annika

2011-10-03 - 20:22:24
Måste testa :)

Skriv gärna en kommentar!
- Kommentarer om frågestunder ignoreras!
- Kopiering av något på bloggen anmäls då det ses som grov stöld!
- Jag fotograferar med kameran: CANON EOS 1000D









- KOMMENTARER ANG ERA FRÅGESTUNDER IGNORERAS!!!

Jag är en 19- årig tjej som är uppvuxen i dom Värmländska skogarna, där jag även bor nu. Har stort intresse för fotografi, bloggdesign, mode & inredning. Här i bloggen kan du läsa om de och även lära känna mig!
KONTAKT/SPONSRING: [email protected]
INSTAGRAM: Sophielarssoon

Min Tumblr HÄR!
Få fler läsare klicka HÄR!
Gilla min blogg på FB HÄR!
ONLINE: TOTALT: